پاجوش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ریشه جوش)
یک ریشه‌جوش که از پای درختی جوان روئیده است.

ریشه‌جوش یا پاجوش به جوانه‌هایی که بر روی ریشه‌های سالم برخی گیاهان، درختان و درختچه‌ها می‌روید گفته می‌شود.[۱] روی ریشه‌های سالم برخی درخت‌ها و درختچه‌ها جوانه‌هایی پیدا می‌شود که از آن‌ها جسته‌هایی به نام ریشه‌جوش می‌روید. درختان سپیدار، توسکا، اقاقیا و برخی گونه‌های دار مازو و نارون ریشه‌جوش می‌دهند. ریشه‌جوش‌ها اغلب از ریشه‌های سطحی و گاهی از ریشه‌های عمیق می‌رویند و به آسانی از درخت اصلی جدا می‌شوند، گاهی نیز از تنهٔ درخت مادری ظاهرشده و خود مستقلاً درختی جدید تشکیل می‌دهند.[۲]

تنه‌جوش[ویرایش]

تنه‌جوش یا یقه‌جوش به اندامهای هوایی منشأ گرفته از روی تنه یا طوقه گیاهان گفته می‌شود.[۳] از آنجا که رشد بیش از اندازهٔ تنه جوش و ریشه جوش از دیدگاه زیبایی منظر و بیماری‌های درپیوند با انبوهی شاخساره گیاه، زیانبار تلقی می‌شود، بیشتر از سودمندیهای بهره‌گیری از این رستنیها، هرس آن‌ها مورد تأکید است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز "پاجوش و یقه جوش و طرق حذف آنها".» بایگانی‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine. (۱۲ خرداد ۱۳۹۴)
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مارس ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۵.
  3. سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز و یقه جوش و طرق حذف آنها".» بایگانی‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine. (۱۲ خرداد ۱۳۹۴)
  4. پایگاه اطلاع‌رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز پاجوش، تنه جوش".» بایگانی‌شده در ۵ اوت ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine. (۱۲ مرداد ۱۳۹۶)